La Boca

23 oktober 2010 - Buenos Aires, Argentinië

La Boca,

La Boca betekent letterlijk mond en je zou kunnen zeggen dat die naam heel toepasselijk is. Het is een wijk die zich, als je er binnenloopt letterlijk opent. Straatje schuin links, straatje schuin rechts en een straatje echt naar rechts. Geen van deze straten moet je helemaal doorlopen en je zeker niet begeven in de achterliggende wijk. Schijnt niet goed voor de gezondheid te zijn.

Op de heenweg belandde ik in een bus met supporters van Boca Juniors, DE club van Buenos Aires en van Señor Diego M. en helemaal van de wijk. Maradonna is nu zelfs in de senaat gekozen. Van hilariek tot heroïek?? In de bus veel gezang en een bus die enigszins slagzij maakte maar gelukkig (nog) geen agressiviteit.

Nog voor je binnenloopt, kun je met de eerste tangolessen beginnen; midden op straat en natuurlijk voor een kleine bijdrage.

Het is een heel oude wijk die zich ergens in de 19e en begin 20e eeuw gevuld heeft met voornamelijk Italianen die in Buenos Aires hun geluk zochten. Verschillende plaquettes geven een mooi beeld van deze paupers die de kost verdienden in zeevaart/vissen. Nu, dat is wel veranderd. Althans voor een gedeelte van de bewoners. Het is zeer toeristisch. Veel restaurantjes waar de lappen Argentijns vlees met een diameter van veel te veel geserveerd worden, de ribs per strekkende meter aangesleept worden , maar je er, voor mij heel prettig, ook nog wel wat vegetarisch kunt verkrijgen.

Zittend op een terras wordt je gefêteerd op de tango en ander vermaak. Elk terras heeft zijn eigen tangodansers/ressen met begeleiding van een gitarist, een viool, een bas,enig slagwerk, een zanger en uiteraard de bandoneon. Er worden demonstraties gegeven en tot mijn grote schrik halen ze ook nog mensen achter hun gegrild rund vandaan om de eerste stappen op het podium te zetten. Mijn maatje 48 is zeer ongeschikt voor deze folklore. De demo’s gaan de gehele tijd door, uiteraard wordt een kleine bijdrage op prijs gesteld (die het ook wel waard is want ze sloven zich echt wel uit). Als het even stil, wat zelden het geval is, kun je verder genieten van de muziek van de buren of overburen. Het was even voor vieren en al terrassend brak er een oorverdovend vuurwerk los. De wedstrijd stond op het punt van beginnen. In Nederland krijgen clubs een boete voor een beetje knal. Zou dat hier ook zo zijn dan zou Boca de complete recette van het gehele seizoen kunnen inleveren. Maar als hert ziet op televisie ervaar je een beetje de intense beleving van de fans. 1000x de oranjekoorts verhuld in blauw-wit. Het is hun club, hun wijk, hun leven.

De huizen zijn vrolijk in allerlei kleuren beschilderd, althans in dit gedeelte. Op vele balkons staan mensgrote papier-maché figuren die het allemaal nog “leuker” maken. In de wijk erachter gaan ze over tot de orde van een niet al te welvarende dag.

Het was heel leuk en gezellig om beleefd te hebben maar al rondkijkend bekruipt je het gevoel beland te zijn op een Oud-Hollandse klompenmarkt in Bolbroekenvennep maar dan in Buenos Aires. Ben je in de buurt, ga er een halve middag lekker eten en rondkijken. De moeite waard maar meer tijd is niet nodig

Opvallende zaken: staking van vuilnisophaaldiensten (vergl: Napels); staking van onderwijsgevend personeel; blokkades door studenten; wederom een staking van de metro; Ajax dat wint van Auxerre; een uitgebreide reportage omdat El Señor D. Maradonna himself 34 jaar gelden zijn debuut maakte, zal dus wel de 34e reportage zijn; twee gigantische demonstraties n.a.v. een moord op een student.; elke morgen spuiten de mensen hun stoepie schoon; helpt niet maar ze doen het met volle inzet.

Op donderdagmiddag werk ik zoals gezegd op de Nederlandse school, De Knikkers. Hier neem ik taaltoetsen af. Deze en volgende week bij de onder- en middenbouw. De TAK-toets, Taaltoets Allochtone Kinderen. De week erna niveatoetsen bij de bovenbouw. Dan is alweer het moment gekomen om Buenos Aires voor even, en ondertussen met pijn in mijn corazon, achter me te laten. Maar daarover later meer.

Vandaag, vrijdag, de laatste Spaanse lessen,mijn bulletje niveau A2 Spaans behaalt(vergelijkbaar met het zwemdiploma:watergewenning en zal wel geen schaal LD opleveren) en afscheid genomen van de school mijn twee heel gezellige, briljante medecursisten. Zij gaan weer door. Muchas suerte chicas!

Programma voor de komende dagen: zaterdag verkenning van Chinesewijk, op zoek naar bruikbare kruiden: zondag struin ik, voorzien van een gids, door de wijk Ricoletta. Een van de betere maar heel gezellige buurten. Rest onbekend.

Opmerkelijk: een winkelier die een briefje van 2 pesos (0,40 E) wilde wisselen zodat ik de bus in kon. Je kunt namelijk alleen met muntgeld in de bus en muntgeld is heel schaars. Meestal verkopen ze niet eens een flesje water als je met 100 pesos betaald. Willen ze gewoon niet wisselen. 100 of 50 Pesos kan al aanleiding zijn tot intensieve beschouwing op echtheid. We hebben de over resp. 20 / 10 euro.

Aankoop van de week: yoghurt zonder toegevoegde smaak.

Groet en liefs.

1. Janita en Jennifer:
    23 oktober 2010
    Wat leuk dat je ons zo briljant vindt ;)
    Geniet nog even van BA en succes met de rest!
    We houden contact! Mucho suerte!
  2. Mara:
    27 oktober 2010
    Goeieeee aaankoop!!! Vandaag hebben we er een ruim 5 euro neergelegd om eens geeeeen toast met jam te eten maar eindelijk eens blanke yoghurt!!
    Leuk verhaal papas!
  3. Nancy:
    29 oktober 2010
    Fantastisch weer je beschrijving van de stad Buenos Aires.
    Toch ziet het er op de foto's erg rustig uit?
    Ben dit weekend zelf in A'dam geweest. Wat is het dan toch weer gezellig om je tussen al de verschillende mensen/culturen rond te lopen. Gelukkig hebben ze een strand wat doet denken aan Castricum. Dan heb je misschien minder Heimwee!!!

Leuk en tot het volgende verhaal.

Liefs Nancy